Hoeders van de Moraal; pop-muziek & zelf-censuur

Reagerend op & aansluitend bij Rob Wijnberg’s pleidooi voor vrijheid van meningsuiting, de verwoording van mijn ontsteltenis:

Schandalig dat de Azijnfabriek in Roermond uit eigen beweging het concert van Temnozor heeft gecanceled. Op het journaal zeiden ze geen duidelijk bewijs te hebben voor Temnozor’s banden met extreem-rechtse groepen, nu zijn ze de AIVD en burgemeester Beers vóór door een mogelijk verbod niet af te wachten! Hoe slap, hoe onterecht en hoe averechts de uitwerking:

onterecht: Moest de AIVD denken aan extreem-rechts bij song-titels als: “wintry dream”, “prince of the sacred silence”, “in the crowns of ancient oaks the wind is crying so silent”, “from the melted snows thee shalt ask our names”, “as the autumn razors sing above my veins”, “sorcery is strengthening the black glory of russia”, “tell me ye scarlet dewscented sunrises”, etc…? Of zijn ze misschien geschrokken van de CD’s en flyers met daarop ridders en vikingen in besneeuwde dennebossen, mystieke verschijningen in donkere gewaden, en zelfs wolven met een fluit in hun bek (geen grap!!!)… Temnozor, die zich distantiëren van NSBM (nationaal-socialistische black metal, ja het bestaat…), en zich scharen onder de pagan metal (tja) lijkt mij een typisch voorbeeld van romantisch gothic/metal (lees post-modern) gekoketteer met mytisch heroisme en occultisme…

averechtse uitwerking: De pubers en adolescenten die zich in deze kringen begeven zullen zich bevestigd voelen in hun complot-denken, en hun groepsidentiteit zal alleen maar versterkt worden: de vijand (hun vijand, de liberale, casino-kapitalistische maatschappij, gebaseerd op joods-christelijke waarden) heeft zich wederom gemanifesteerd…

Het lijkt alsof men in de 21e eeuw niet meer in staat is fictie van non/fictie te onderscheiden, te relativeren (d.w.z. dingen in perspectief te zien), en te nuanceren… Dat geldt voor zowel de gothic/metal fans, als de kleinburgerlijke intolerante populisten. De eerstgenoemde groep profileert zich overdreven duidelijk, maar durf ik met een korreltje zout te nemen. De tweede groep is enger, dat zijn de proto-fascisten die zich verschuilen achter “braaf burgerschap” en “strijd voor de vrijheid”, terwijl ze geen notie hebben van het idee open society. De angst voor alles wat niet past in hun verwende kleinburgerlijke denken vertaalt zich in xenofobie, en laat geen ruimte voor relativering, perspectief en nuance.

In 1987 was het blijkbaar nog geen issue dat een metalband voor een enorm publiek in de Jaap Eden-hal scandeerde: “Auschwitz, the meaning of pain, The way that I want you to die, Slow death, immense decay, Showers that cleanse you of your life, Human mice, for the Angel of Death, Four hundred thousand more to die, Destroying, without mercy, To benefit the Aryan race, Inferior, no use to mankind, Strapped down screaming out to die…” 23 jaar later mag een band niet optreden voor een klein publiek in een klein zaaltje omdat hun CD is uitgebracht op Hakenkreuz Productions (waarschijnlijk omdat geen ander label brood zag in de blokfluit-metal van Temnozor, met songtitels als “in the crowns of ancient oaks the wind is crying so silent”).

Moeten we de texten/ideeen van Slayer, Temnozor (of Rammstein, Marilyn Manson etc.) serieus nemen? Moeten we CD´s gaan screenen of er geen verborgen boodschappen in zitten? (achterste-voren afspelen is lastiger met CD’s). Moeten we stickers gaan maken met “WAARSCHUWING: EXTREEM RECHTSE INHOUD”? Zal het helpen? En waar tegen dan? Dat recalcitrante puberale en romantisch ingestelde gothic-drama-queens (m/v) precies die aandacht krijgen waarnaar ze op zoek zijn? En moeten we dan niet ook bands die een “extreem-links” gedachtengoed uitdragen, en zich niet openlijk distantiëren van Stalin’s of Mao’s beleid, censureren? Krijgen we weer die “onverwerkt verleden” discussie van Bolkestein?

Waarom die viking-romantiek serieus nemen? Dat zgn. taboe-doorbrekende gekokketteer met anti-christelijke waarden bestaat al sinds Alice Cooper en Black Sabbath; sterker nog: al sinds de opkomst van esoterische en occulte genootschappen in de Renaissance en de Verlichting! Op het moment dat er een strafbaar feit gepleegd wordt zal de wet gehandhaaft moeten worden; zoals dat op alle fronten geldt. Zoals Noam Chomsky het in een debat over ontkenning van de holocaust terecht stelt: “Vrijheid van meningsuiting (of academische en artistieke expressie) kan niet alleen maar gelden voor meningen die door de grote meerderheid gedeeld worden. Ze geldt JUIST voor afwijkende geluiden. Wie dit niet onderschrijft is niet voor vrijheid van meningsuiting.” (zie hiervoor de affaire Faurisson)

Uiteindelijk leidt dergelijke censuur tot een samenleving waarin een groep “hoeders van de moraal” bepaalt wat door de beugel kan. Ik ken een aantal van dat soort landen, westers (bijv. USA) en niet-westers (bijv. Iran), en ik zou er niet willen wonen! Zie ook Zappa’s strijd tegen censuur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Zappa#Senate_testimony
http://www.youtube.com/watch?v=YZW3TazHW3E
http://www.youtube.com/watch?v=onnjFhmwnbI
http://www.youtube.com/watch?v=RzXOD9QRWN4
http://www.youtube.com/watch?v=k0MwPDaLhJM
http://www.youtube.com/watch?v=VTdTvK_d9lQ
http://www.youtube.com/watch?v=A_NUB4zZw7g
http://www.youtube.com/watch?v=Kebvj2I9VXo
http://www.youtube.com/watch?v=ZnaVE6NZxC4

Temnozor

Advertisements

3 Responses to “Hoeders van de Moraal; pop-muziek & zelf-censuur”

  1. Mirrormundo Says:

    ga naar de INHOUDSOPGAVE

  2. Joods-christelijke traditie? “Where you stand depends on where you sit” « Mirrormundo's Blog Says:

    […] on where you sit” is de analyse van een nogal extreme jongeman in Moskou, met wie ik (sinds mijn 1e artikel) wel eens online van gedachten wissel, en die het regelmatig heeft over Z.O.G. (Zionist Occupied […]

  3. Joods-christelijke traditie, of “Where you stand depends on where you sit”? « Mirrormundo's Blog Says:

    […] jongeman in Moskou, met wie ik (sinds mijn 1e artikel) wel eens online van gedachten wissel, heeft het regelmatig over Z.O.G. (Zionist Occupied […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: